ورود به نرم افزار نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها
تعریف نظام پیشنهادها
SUGGEST در لغت به معنی اظهار عقیده و پیشنهاد کردن آمده است و SUGGESTION به معنی نظام پیشنهادها در مباحث مدیریت مشارکتی به کار رفته است.
نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها بخشی از نظام جامع کیفیت T.Q.M است که به منظور ایجاد روحیه مشارکت فردی و گروهی در بین کارکنان در راستای بهبود فرآیندها و افزایش بهره وری در سازمان استقرار می یابد. نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها ساز و کار مدیریتی است که منجر به تولید فکر ایده، خلاقیت و نوآوری کارکنان می گردد.
به منظور اجرای هرچه بهتر و دقیق تر نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها، دبیرخانه مستقل، کمیته هایی به همین نام با اهداف، ارکان، ضوابط و فرآیند مشروح زیر در شرکت برق منطقه ای مازندران تشکیل می گردد.
اهداف نظام پیشنهادها
1- با اخذ پیشنهاد به شان و منزلت انسانی کارکنان ارج می نهیم و قابلیت های آنان در محیط کار را باور داریم که این مهم تجلی مبانی فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
2 - فراهم نمودن بستر تحقق اهداف و خط مشی های اساسی به منظور بهینه نمودن فعالیتهای سازمان.
3 - تقویت حس مسئولیت و ایجاد انگیزه در بکارگیری نیروی ابداع و ابتکار کارکنان و شکوفائی استعدادها.
4– نهادینه نمودن فرهنگ مشارکت و کارگروهی در سازمان.
5 - بهبود روابط انسانی و ایجاد نشاط کارکنان.
6- ایجاد انگیزه و حس رقابت سالم در بین کارکنان.
7- همسوسازی اهداف فردی و گروهی با اهداف سازمان.
8- ارتقاء سطح بهره وری سازمان از طریق کاهش هزینه ها، کاهش ضایعات، بهبود فرآیند کار ، خدمات ، استفاده بهینه از منابع ، صرفه جوئی در مصرف مواد، انرژی و هزینه ها.
9- ارتقاء سطح کمی و کیفی فعالیت های شرکت و تامین رضایت ذی نفعان .
10- بهسازی و ایمن سازی محیط و شرایط کار.
11-افزایش قدرت انعطاف پذیری سازمان دربرابرشرایط نامطمئن محیطی وحذف کارهای غیرضروری اداری و کاهش اثرات زیانبار بورو کراسی اداری.
12 - تسهیل در گردش و تسهیم اطلاعات درون سازمان.
13- استقرار فرهنگ بهبود مستمر در همه بخش ها و سطوح فعالیت های سازمانی.
14- پی بردن به قابلیت ها و شناسایی افراد توانمند در سازمان
شرح وظایف دبیرخانه نظام پیشنهادها
1 – راهنمائی پیشنهاددهندگان برای ارائه پیشنهادهای کامل ، کیفی و قابل اجرا .
2 – تشویق کارکنان به ارائه پیشنهاد .
3 –اعمال نظر مثبت به منظور تصویب پیشنهادها در کمیته .
4 – سرعت بخشیدن دراجرای مراحل نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها و پیگیری مستمر در رفع مشکلات اجرائی آن .
5 – استفاده از شیوه های نوین تبلیغات ، آموزش و اطلاع رسانی به کارکنان وانجام سایر فعالیت های فرهنگی مناسب بمنظور افزایش آگاهی های عمومی، تسهیل درفرآیند یادگیری سازمانی.
6 – انعکاس نظر کارکنان به مدیریت ارشد سازمان و کمیته های نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها .
7 – ثبت و ضبط سوابق پیشنهادها و پیشنهاددهندگان .
8 – تهیه ، تدوین و تنظیم شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان در بخش مشارکت و انجام ارزشیابی سالیانه .
9 – انجام کلیه امور نامه نگاری اداری و برقراری ارتباط بین کمیته و کارکنان درهمه بخشها .
10–انجام اقدام لازم در رابطه با صدور تشویق نامه و پرداخت جوایز پیشنهاددهندگان و حق الزحمه کارشناسان و اعضای کمیته ها
11-انجام امور مربوط به برنامه ریزی ، هماهنگی و نظارت بر اجرای پیشنهادهای مصوب .
12-سازماندهی و تعیین سازوکار دریافت ، ثبت و رده بندی پیشنهادهای دریافت شده و انجام بررسی های اولیه و ارسال آن ها به کارشناسان و کمیته های اجرایی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها
13- انتخاب کارشناسان خبره برای کارشناسی پیشنهادها باهمکاری واحدهای ذیربط .
14– دریافت اعتراض پیشنهاددهندگان نسبت به نتایج ارزیابی و انعکاس آن به کمیته ها و کارشناسان .
15– تشکیل جلسات توجیهی و تشویقی بصورت مستمر برای امورهای سه گانه انتقال و واحدها بصورت مجزا و بررسی و حل مشکلات آنان در اجرای نظام پیشنهادها .
16– اعلام وضعیت پیشنهادها در کلیه مراحل به پیشنهاددهنده همچنین ارجاع پیشنهادهای مصوب کمیته با امضای مدیریت عامل به واحدهای ذیربط برای اجرا .
17– تهیه وتنظیم شاخص های آماری عملکرد نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها در ابعاد مختلف و درتمام سطوح سازمانی و ارائه آن بصورت مستمر در نشریات داخلی و به مدیریت ارشد شرکت .
18- گرد آوری منابع ، مآخذ علمی ، تجربیات و دست آوردهای سایر سازمان ها در زمینه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها و حضور فعال در مجامع علمی و تخصصی مرتبط .
19– انتشار نشریه داخلی به منظور اطلاع رسانی و تعمیق مبانی فرهنگ مشارکت در کارکنان .
20– ارجاع پیشنهادهای مصوب به امور مالی برای پرداخت پاداش براساس فرم ها و رویه مصوب .
21– معرفی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها و تجربیات بدست آمده به مجامع و مراکز خارج از شرکت و بازدیدکنندگان
22- برگزاری جشن سالیانه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها و معرفی بهترین ها براساس شاخص های کمی .
23- انجام نظر سنجی از کارکنان در خصوص میزان درصد رضایت مندی آنان از طراحی و استقرار این رویکرد ، تجزیه و تحلیل نتایج و طراحی برنامه ریزی برنامه های اصلاح و بهبود
راهبر سایت: ایراندخت طاهری
تلفن مستقیم: 33368027
تلفن داخلی: 3022